Kąpiele w lodowatej wodzie – morsowanie dla początkujących

morsowanie dla początkujących
morsowanie dla początkujących

Zdrowe, nietypowe, na swój sposób ekstremalne – morsowanie, czyli odbywanie kąpieli w lodowatej wodzie, zdobywa coraz większą popularność. Także w Polsce.

Ci, którzy nigdy wcześniej nie próbowali, do morsowania podchodzą z rezerwą. Wydaje im się, że w lodowatych kąpielach nie może być nic zdrowego, a już na pewno przyjemnego. Tymczasem prawda jest zupełnie inna, o czym przekonać się można już po kilku pierwszych próbach.

Jak zacząć morsować?

Przede wszystkim należy upewnić się co do swoich możliwości zdrowotnych – właściwie jedynym przeciwwskazaniem są problemy kardiologiczne. Jeśli te nie występują, można przystąpić do działania.

Ważna jest rozgrzewka – krótka, ale intensywna. Wystarczająca do tego, by się zagrzać, ale nie spocić. Potem można wejść do wody. Dla początkujących odpowiednie będzie tylko kilka-kilkanaście sekund zanurzenia. Organizm powinien stopniowo oswoić się z ekstremalnymi warunkami.

Na początku warto też skorzystać z pomocy bardziej doświadczonych kolegów, którzy wyjaśnią, jak morsować bezpiecznie i z korzyścią dla zdrowia. A co najważniejsze, nigdy nie należy wchodzić do wody samemu. W grupie jest nie tylko przyjemniej, ale też łatwiej o szybką pomoc w razie jakichkolwiek problemów.

Po wyjściu z zimnej wody należy jak najszybciej się osuszyć i rozgrzać. Czas od wyjścia na powierzchnię do wysuszenia jest dla organizmu najtrudniejszy, to wtedy ucieka najwięcej ciepła. Sama kąpiel, wbrew pozorom, to ten mniej obciążający etap.

Z czasem można zanurzać się w wodzie na dłużej, stopniowo dochodząc do minuty (górna granica kąpieli morsów). Po pewnym okresie regularnej praktyki ujawniają się największe korzyści z ekstremalnych kąpieli – lepsze zdrowie, nastrój, samopoczucie.

Przeczytaj także jak zacząć morsować

tagi: morsowanie, jak zacząć morsować, jak morsować, morsowanie jak zacząć, morsowanie dla początkujących

Post Author: admin